031-38131000

زیرو کلاینت یا کامپیوتر شخصی(PC)؟

زیروکلاینت

زیروکلاینت یا کامپیوتر شخصی؟ سوال بسیاری از شرکت‌ها و موسسات علاقه مند به رشد. بسیاری از شرکت‌ها به منظور کاهش هزینه‌های اجرایی و مدیریتی خود در بخش IT با حفظ امنیت شبکه، به استفاده از فنّاوری‌های مجازی سازی در سرورها و دیتا سنترهای خود معطوف شده اند. با مشاهده فواید مجازی سازی در این حوزه‌ها، اکنون سازمان ها به دنبال راهی هستند تا همین فنّاوری را در کامپیوترهای دسکتاپ خود نیز به کار بگیرند.

(Desktop Virtualization) منظور از مجازی سازی دسکتاپ یا به اختصار  VDI، اجرای سیستم‌عامل و نرم‌افزارها در ماشین‌های مجازی (Virtual Machine) است که بر روی دیتا سنتر در سرور نصب می شوند.

ساختار زیروکلاینت چیست؟

زیروکلاینت برخلاف Thin Client و PC ، دارای Storage ،CPU ، OS پیش‌فرض و غیرقابل تغییر است.

زیروکلاینت به‌تنهایی هیچ‌گونه استفاده‌ای ندارند و بدون سیستم‌ عاملی قابل کاربرد نیست و نمی‌توان هیچ برنامه‌ای هم‌روی آن نصب کرد. درواقع یک بورد با پردازش صفر است. سیستم‌ عامل و همه برنامه‌ها و اطلاعات روی Server (سرور) قرار دارد و تمامی پردازش اطلاعات هم‌روی سرور انجام می‌شود. زیروکلاینت درواقع اطلاعات را از سرور گرفته و روی مانیتور به نمایش می گذارد

زیروکلاینت‌ها از چه پروتکل هایی استفاده می کنند؟

بسته به مدل زیروکلاینت ها، پروتکل‌های اتصال به شرح ذیل می باشند :

PCOIP

Citrix ICA-HDX

Microsoft RDP

Microsoft Remote FX (RFX)

VMWare

و  …

زیروکلاینت‌ها به چه صورت کار می کنند؟

زیروکلاینت کلیه پردازشهایی که توسط کاربر انجام میگردد (کار کردن با کیبورد و موس) به سرور ارسال کرده و پس از دریافت از سرور به نمایش می گذارد. مزیت اینجاست که تمام درخواست‌های کاربر را با یک سرور انجام شده و فقط و فقط نتیجه عملیات و پردازش ها بروی سرور ذخیره خواهد شد. بیشتر فرمان‌ها در زیروکلاینت ابتدا به سرور ارسال می شود و سپس سرور اطلاعات را به نمایشگر ارسال می‌کند.

کدامیک دارای امنیت بالاتری است؟ زیروکلاینت‌ ها یا کامپیوتر شخصی

نکته‌ی مطرح شده در اینجا این است که سرقت از زیروکلاینت‌ها تقریباً غیرممکن است. مدیر شبکه امکان دسترسی به اطلاعات زیروکلاینت ها را می‌دهد. همچنین از طریق آن، امکان اینکه اطلاعات به شبکه وارد شود وجود ندارد. در این صورت هیچ‌گونه ویروس و برنامه مخربی قادر به دسترسی به شبکه از طریق زیروکلاینت را نخواهد داشت.

قابلیت ارتقا نرم‌افزاری زیروکلاینت‌ ها:

نیازی به ارتقا دادن زیرو کلاینت ها نیست چراکه با ارتقای سرور آنها نیز خودکار ارتقا خواهند یافت. به‌طور مثال اگر رم سرور را افزایش دهیم رم زیروکلاینت هم به ‌نوعی افزایش پیدا می‌کند.

در دراز مدت هزینه های نصب شبکه و سخت افزار توسط بکار گیری زیرو کلاینت ها کاهش می یابد. با بکاربردن سرور جدید زیروکلاینت ها هم درواقع قدرتمندتر می‌شوند.

 

مدیریت زیروکلاینت توسط سرور:

بطور معمول یک مدیر شبکه باید با صرف زمان خود، بین کاربران رفته و مشکلات را بررسی کند، اما زمانی که از این قابلیت استفاده می‌کند این مشکلات به حداقل ممکن می رسد و فقط کافی است مشکلات کاربران را در سرور بررسی نموده و آن را حل کند.در هر لحظه قابلیت بازدید و حتی گرفتن گزارش کار سیستم هر یک از کاربران خود را داشته باشند.میتوانید هر زمان با یا بدون اطلاع کاربران، سیستم آنها را مشاهده کنید. و یا اگر قصد آموزش و نمایش ویدئویی برای کابران خود دارید، آن ویدئو را بطور همزمان برای همه کاربران نمایش قرار دهید.

بسته های پیشنهادی اتوماسیون بهساز